1
Січень 2022року
перевірки і контроль
податкові перевірки

Закон № 1914: як податківці збиратимуть інформацію у 2022-му

Повноваження податківців розширили. Вони відкрито вестимуть звукозапис, фото- та відеофіксацію перевірок. А щоб надіслати запит, їм вистачить лише виявити факти, які можуть свідчити про податкові правопорушення. Як тепер поводитися під час податкових перевірок і як реагувати на податкові запити — пояснить наш експерт

Олена Сердюк , провідний експерт із податкового обліку Експертус Головбух, канд. екон. наук, доцент

З 1 січня 2022 року набули чинності зміни щодо адміністрування податків, які запровадив Закон № 1914. Відтепер податківці ще більше тиснутимуть на бізнес, адже отримали додаткові владні повноваження. Але серед негативу є зміни на користь платників податків. Підкажемо, як протистояти ДПС з урахуванням нових норм Податкового кодексу України (ПК).

Відкрито записуватимуть мультимедійну інформацію під час перевірок

Податківці тепер мають право відкрито фіксувати процес проведення перевірки за допомогою звукозапису, фото- та відеозйомки, накопичувати та використовувати цю мультимедійну інформацію (фото, відео- та звукозапис). На підставі цієї інформації ухвалюватимуть рішення про наявність податкових правопорушень.

БулоСтало з 01.01. 2022
ПК передбачав лише фотозйомку та відеозапис під час виконання податковим керуючим власних повноважень (пп. 20.1.17 ПК).
Водночас органи державного нагляду (контролю) та суб’єкти господарювання мали право фіксувати процес планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки так, щоб не перешкоджати його проведенню (ч. 8 ст. 4 Закону № 877).
Питання належності та допустимості доказів у вигляді фото, аудіо- та відеозасобів у межах процедур адміністративного судочинства не належить до компетенції ДПС (ЗІР, категорія  130.07 станом на 31.12.2021)
Статтю 21 ПК доповнили. Тепер органи ДПС мають право «відкрито застосовувати технічні прилади і технічні засоби, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засоби фото- і кінозйомки, відеозапису; відкрито здійснювати звукозапис, фото-, відеофіксацію (відеозйомку), накопичувати та використовувати таку мультимедійну інформацію (фото, відео-, звукозапис) під час проведення перевірок» (пп. 20.1.48 ПК). До матеріалів, які є підставами для висновків під час проведення перевірок, тепер належить «мультимедійна інформація (фото, відео-, звукозапис), отримана (виготовлена) контролюючими органами» (пп. 83.1.7 ПК)

Закон № 877 і раніше дозволяв і органам контролю, і суб’єктам господарювання робити аудіо та відеозаписи під час перевірок. Тож норми ПК привели у відповідність до Закону № 877. І хоча частина 1 статті 307 Цивільного кодексу України (ЦК) передбачає, що фотографувати чи знімати на відео фізособу можна лише за її згоди, частина 3 статті 307 ЦК дозволяє органам контролю це робити без згоди фізособи для збору мультимедійної інформації:

Знімання фізичної особи на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку, в тому числі таємне, без згоди особи може бути проведене лише у випадках, встановлених законом.

Частина 3 статті 307 ЦК

До того ж з 1 липня 2022 року матимемо ще одне нововведення: платники податків зможуть дізнаватися податкову інформацію один про одного. Добре, що хоч за попередньою згодою. Для цього депутати доповнили пункт 42-1.2 ПК абзацами:

отримання платником податків податкової інформації про інших платників податків за попередньо наданою згодою таких осіб, а також одержання такої інформації у вигляді документа за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує фінансову політику, в електронному вигляді з накладенням печатки контролюючого органу.

Платник податків через електронний кабінет може надати контролюючому органу згоду на розкриття іншому платнику податків податкової інформації про нього у самостійно визначеному обсязі.

Платникам податків, як і податківцям, теж дозволили:

відкрито застосовувати технічні прилади і технічні засоби, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засоби фото- і кінозйомки, відеозапису; відкрито здійснювати звукозапис, фото-, відеофіксацію (відеозйомку), накопичувати та використовувати таку мультимедійну інформацію (фото, відео-, звукозапис) під час проведення перевірок.

Підпункт 17.1.17 ПК

Це стримає апетити ДПС і змусить організувати перевірки в межах закону.

Запити надсилатимуть без виважених підстав

З 1 січня 2022 року податківцям не потрібно обґрунтовувати підстави, щоб надіслати податковий запит. Достатньо виявити факти, які, на їх думку, можуть свідчити про податкові правопорушення. Якщо листуєтеся з ДПС в електронній формі, то відповідати на запит зможете лише в електронній формі. Доведеться сканувати документи. Абзаци 1, 7, 18, 19 пункту 73.3 ПК виклали в новій редакції:

БулоСтало з 01.01. 2022
«Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб’єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
<…>
Платники податків та інші суб’єкти інформаційних відносин зобов’язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження (крім проведення зустрічної звірки) протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). У разі проведення зустрічної звірки платники податків та інші суб’єкти інформаційних відносин зобов’язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту. Документальне підтвердження цієї інформації на вимогу контролюючого органу може бути надано в електронному або паперовому вигляді на вибір платника податків»
«73.3. Контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб’єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про надання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження»;
«1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які можуть свідчити про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, із обов’язковим зазначенням таких фактів у запиті»;
«Платники податків та інші суб’єкти інформаційних відносин зобов’язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження (крім проведення зустрічної звірки) протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
У разі проведення зустрічної звірки платники податків та інші суб’єкти інформаційних відносин зобов’язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту, та документальне підтвердження цієї інформації на вимогу контролюючого органу у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу»

Відтепер платники податків не зобов’язані надавати інформацію та її документальне підтвердження на повторний запит органу контролю, якщо вже надавали ці документи.

У разі отримання... запиту про надання інформації та її документального підтвердження, які вже надавалися... за попередніми запитами цього контролюючого органу, такий платник податків має право надати... інформацію про дату та номер листа, якими зазначена інформація та її документальне підтвердження надавалися такому контролюючому органу. У такому разі платник податків звільняється від обов’язку надання інформації та її документального підтвердження в цій частині.

Абзац 21 пункту 73.3 ПК

До статті 78 ПК, яка визначає порядок проведення документальних позапланових перевірок, відповідних змін не внесли. Отже, податківці зможуть призначити документальну позапланову перевірку через те, що платник своєчасно не надав пояснення та документальні підтвердження на запит, як і раніше, — якщо платник не відповів на запит, «в якому зазначаються порушення цим платником податків» відповідного законодавства (пп. 78.1.1 ПК).

Як бачите, «порушення», а не «можливі порушення».

Зважте, що ПК регламентує трактування неоднозначних норм на користь платника податків:

У разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Пункт 56.21 ПК

Можливо, цей огріх нормотворців дасть змогу платникам відстояти свої інтереси на підставі підпункту 78.1.1 ПК та пункту 56.21 ПК.