1
Січень 2022року
податки
ПДВ

Закон № 1914: менше часу на ПДВ‑кредит та інші новації

Зміни до Податкового кодексу в частині оподаткування ПДВ діють з 1 січня 2022 року. Тож часу на ознайомлення з ними — обмаль. Розглянемо ПДВ-новації, на які варто звернути увагу насамперед

Ганна Чернишова , провідний експерт з податкового обліку Експертус Головбух

Що за податкова реформа без змін в адмініструванні ПДВ? Звісно, можновладці не залишили поза увагою цей податок. Почнемо з гарних новин — право включати до податкового кредиту суму ПДВ за податковою накладною (ПН), яку належно склали та зареєстрували, як і раніше, існує. Але віку такому праву уряд значно вкоротив. Оскільки це нововведення зачіпає інтереси всіх платників ПДВ без винятку, саме з нього і розпочнемо огляд ПДВ-змін, які вніс до Податкового кодексу (ПК) Закон № 1914.

Протягом якого часу можна включити ПН/РК до податкового кредиту

Депутати скоротили строк, протягом якого платники ПДВ мають право включити до податкового кредиту суми ПДВ за зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) ПН чи розрахунками коригування (РК) з 1095-ти до 365 календарних днів (к. дн.) з дати їх складання. Відповідні зміни внесли до статті 198 ПК, яка визначає порядок формування податкового кредиту.

Тож відтепер платники ПДВ мають право віднести суми ПДВ до податкового кредиту на підставі ПН/РК, які склали і зареєстрували в ЄРПН:

  • своєчасно — протягом 365 к. дн. з дати їх складання;
  • несвоєчасно — протягом 365 к. дн. з дати складання, але не раніше за дату їх реєстрації.

Але це не стосується платників податку, які застосовують касовий метод податкового обліку. Нагадаємо, вони можуть включити до складу податкового кредиту суму ПДВ, що зазначили в ПН, якщо одночасно дотримали двох умов:

  • є оплата за товари/послуги (або інші види компенсації);
  • є ПН, яку зареєстрували в ЄРПН.

Платник ПДВ має право

сформувати податковий кредит у межах 365 к. дн. з дати виписки ПН

Відтепер платники податку, які застосовують касовий метод, мають право включити до податкового кредиту суми податку, зазначені в ПН/РК, що сформували постачальники, у строк більше ніж 365 к. дн. з дати їх складання, якщо не оплатили придбані товари (оновлений п. 198.6 ПК). Право на формування податкового кредиту за такими ПН/РК зберігається протягом 60 к. дн. з моменту оплати товарів.

Що зі старими ПН/РК, які до 01.01.2022 не включили до податкового кредиту

Як бути, якщо не включили до податкового кредиту суми ПДВ за ПН/РК, що їх оформили до 01.01.2022? Це питання регулює новий пункт 80 підрозділу 2 розділу ХХ ПК. Суми ПДВ за цими ПН/РК можете включити до податкового кредиту протягом 365 к. дн. з дати, коли набув чинності Закон № 1914, але не пізніше ніж 1095 к. дн. з дати, коли склали ці ПН/РК.

Включаємо суми ПДВ до податкового кредиту за ПН, що склали до 1 січня 2022-го
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Платник ПДВ, який формує податковий кредит за загальними правилами, до 01.01.2022 не включив до ПДВ-декларації суму податку за ПН, яку постачальник склав 15.04.2019. Чи можна включити до податкового кредиту суму ПДВ за такою ПН? Якщо так, то до якого числа?

Платник може включити до податкового кредиту суму ПДВ за такою ПН протягом 365 к. дн. від 01.01.2022, але не пізніше ніж 1095 к. дн. з дати складання цієї ПН. Станом на 01.01.2022 з дати складання ПН минуло 992 к. дн. Тому включити до податкового кредиту суму з цієї ПН платник може протягом 103 к. дн. 2022 року. Тобто останній шанс — відобразити її у складі декларації за квітень 2022-го.

Якби постачальник склав ПН 15.03.2021, а платник ПДВ не включив суму ПДВ за такою ПН до складу податкового кредиту до 01.01.2022, то востаннє відобразити цю суму ПДВ можна в декларації за грудень 2022-го. Адже в цьому разі строк у 365 к. дн. сплине раніше, ніж 1095 к. дн. з дати складання ПН.

Платники податку, які застосовують касовий метод податкового обліку:

суми податку, зазначені в податкових накладних / розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та не включені до податкового кредиту у зв’язку з відсутністю фактів списання коштів з банківського рахунку... платника податку або надання інших видів компенсації вартості поставлених... йому товарів/послуг, мають право на включення таких сум до податкового кредиту у звітному податковому періоді, в якому відбулося списання коштів з банківського рахунку... платника податку або надання інших видів компенсації вартості поставлених... йому товарів/послуг, але не більше ніж через 60 календарних днів з дати такого списання...

Пункт 80 підрозділу 2 розділу ХХ ПК

Виходить, для платників, які застосовують касовий метод, не встановили прив’язки до інших дат, окрім 60 к. дн. після дати оплати / надання компенсації під час формування податкового кредиту за ПН/РК, що не включили до податкового кредиту до 01.01.2022.

Як рахувати строк придатності ПН, реєстрацію якої зупиняли

Позитивний момент: можновладці передбачили, що перебіг строку в 365 к. дн., упродовж якого можна сформувати податковий кредит, зупиняють, якщо зупинили реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Платник ПДВ має право включити до податкового кредиту суму ПДВ із ПН після спливу в 365 к. дн. з дати її складення, якщо реєстрацію ПН зупиняли.

Це стосується ПН/РК, які оформили як із 01.01.2022, так і до цієї дати, але суми ПДВ за якими не включили до податкового кредиту до набрання чинності Законом № 1914 (абз. 7 п. 198.6, абз. 3 п. 80 підрозд. 2 розд. ХХ ПК). В обох випадках йдеться про зупинення перебігу строку 365 к. дн. Тобто в ПК не йдеться про зупинення перебігу строку 1095 к. дн. у разі зупинення реєстрації ПН/РК, що не включили до податкового кредиту до 01.01.2022.

Строк, на який зупиняють перебіг 365 к. дн. у разі зупинення реєстрації ПН/РК, можете розрахувати від дати квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК до дня настання однієї з подій, що зазначені в пункті 19 Порядку № 12461. Зокрема, ухвалення рішення про реєстрацію ПН/РК.

1 Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 № 1246.

Протягом якого строку можна зареєструвати РК

Уряд узаконив обмеження можливості зареєструвати РК пізніше ніж за 1095 к. дн. від дати формування ПН, до якої склали цей РК. Для цього пункт 192.1 ПК доповнили новим абзацом.

Касовий метод поширили

на постачання ЖК-послуг, за якими нараховують абонентську плату за обслуговування

Нагадаємо, що і до набрання чинності Законом № 1914 РК можна було реєструвати лише протягом 1095 к. дн. з дати формування ПН, до якої його склали. Податківці неодноразово зазначали про це в своїх роз’ясненнях, попри те що норми ПК не містили обмежень у часі щодо коригування сум ПДВ (лист ДФС від 27.11.2018 № 36942/7/99-99-15-03-02-17, індивідуальна податкова консультація (ІПК) ДПС від 01.09.2020 № 3664/ІПК/99-00-05-06-02-06). Контролери аргументували це сплином строку позовної давності:

Загальний термін позовної давності встановлено статтями 25 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) та 102 ПКУ тривалістю у три роки (1095 календарних днів). При цьому нормами ПКУ не передбачено виключень щодо визначення терміну позовної давності при реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних, незалежно від обставин за яких вони складаються.

Отже, розрахунок коригування до податкової накладної, з дати складання якої минуло більше 1095 календарних днів, не може бути зареєстрований в ЄРПН у зв’язку із сплином терміну, встановленого статтями 257 ЦКУ та 102 ПКУ.

Із ІПК ДФС від 09.08.2019 № 3720/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

Наслідки того, що РК не зареєстрували в ЄРПН протягом 1095 к. дн., якщо суму компенсації вартості товарів/послуг:

збільшилипокупець не може збільшити податковий кредит, але постачальник все одно зобов’язаний збільшити суми податкових зобов’язань за відповідний звітний період, в якому змінили суму компенсації вартості товарів/послуг
зменшилипостачальник не може зменшити податкові зобов’язання, але покупець зобов’язаний зменшити податковий кредит за відповідний податковий період, в якому змінили суму компенсації вартості товарів/послуг

Як обчислювати 1 млн грн для обов’язкової ПДВ-реєстрації

Норму, яка встановлює вимоги до реєстрації осіб платниками ПДВ, депутати виклали в новій редакції. Зміни стосуються обчислення межі в 1 млн грн для обов’язкової ПДВ-реєстрації.

У разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів / послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі операцій з постачання товарів / послуг з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі (зокрема, але не виключно шляхом встановлення спеціального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1000000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов’язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 цього Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку першої — третьої групи.

Пункт 181.1 ПК

Отже, коли з метою обов’язкової ПДВ-реєстрації перевіряєте, чи не перевищує загальний обсяг операцій 1 млн грн, до розрахунку включайте також операції, які проводите через встановлений спеціальний застосунок або додаток на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях.

Що змінилося у постачанні металобрухту

Закон № 1914 вилучив абзац третій із пункту 199.6 ПК. Норми цього пункту визначають перелік операцій, до яких не застосовують правила статті 199 ПК.

Тож із 01.01.2022 платники ПДВ у разі постачаннях відходів і брухту чорних і кольорових металів, які утворилися внаслідок переробки, обробки, плавлення товарів2 на виробництві, будівництві, демонтажу ліквідованих основних фондів та інших подібних операцій, мають керуватися загальними правилами статті 199 ПК. Тобто враховувати ці операції у пропорційному розподілі сум вхідного ПДВ, і в разі їх проведення нараховувати компенсувальні ПДВ-зобов’язання.

2 Сировини, матеріалів, заготовок тощо.

Окрім того, можновладці подовжили на п’ять років, до 01.01.2027, звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання, у т. ч. операції з імпорту відходів і брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації3 товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД (п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ ПК).

3 Макулатури та відходів.

На що очікувати, якщо заявили суму ПДВ до відшкодування з бюджету

У новій редакції виклали пункт 200.11 ПК. Він передбачав право органу контролю провести документальну перевірку протягом 60 к. дн., що настають за граничним строком подання податкової декларації, якщо платник ПДВ подав її після закінчення граничного строку — за днем її фактичного подання і розрахував суми бюджетного відшкодування за рахунок від’ємного значення, що сформував за операціями:

  • за періоди до 01.07.2015, що не підтверджені документальними перевірками;
  • з придбання товарів/послуг за період до 01.01.2017 у разі застосування спецрежиму оподаткування, що передбачає стаття 209 ПК.

З 01.01.2022 ці підстави для проведення документальної перевірки платника вилучили. Наразі податківці мають право провести документальну перевірку платника ПДВ у порядку, передбаченому пп. 78.1.8 ПК, протягом 60 к. дн. після закінчення строку подання декларації або за днем її фактичного надання, якщо декларацію подали після закінчення граничного строку. Податківці можуть провести документальну перевірку, якщо платник податків подає декларацію, в якій:

заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від’ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.

Із підпункту 78.1.8 ПК

Рішення про проведення документальної перевірки ДПС має ухвалити не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки.

Мораторій на проведення документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 ПК, встановлений на період карантину, не поширюється (п. 52‑2 підрозд. 10 розд. XX ПК).

На кого поширили касовий метод

З 01.01.2022 дату виникнення податкових зобов’язань та податкового кредиту визначають за касовим методом за операціями з постачання ЖК-послуг, перелік яких визначає Закон № 2189, за якими нараховують плату за абонентське обслуговування: фізособам, бюджетним установам, не зареєстрованим як платники податку, а також ЖЕКам, управителям багатоквартирних будинків, квартирно-експлуатаційним частинам, ОСББ, іншим платникам податку, які здійснюють збір коштів від цих покупців з метою подальшого їх перерахування продавцям таких товарів/надавачам послуг в рахунок компенсації їх вартості.

У разі постачання послуг особам, яких не включили до пункту 187.10 ПК, дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ слід визначати за правилом «першої події» (тобто за пунктом 187.1 ПК).

Крім того, подовжили на чотири роки, до 01.01.2026, застосування касового методу платникам, які:

  • постачають, передають, розподіляють електричну та теплову енергію, надають послуги із забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електроенергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII;
  • постачають вугілля та продукти його збагачення товарних позицій 2701, 2702 та товарної підпозиції 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД;
  • надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, нараховують плату за абонентське обслуговування (п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПК).

Що змінили в оподаткуванні ПДВ операцій постачання тютюнових виробів

Закон № 1914 змінив порядок оподаткування ПДВ операцій постачання та ввезення на митну територію України тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин для електронних сигарет (далі — тютюнова продукція), для яких встановлені максимальні роздрібні ціни, а саме:

  • встановив окремі правила визначення бази оподаткування на етапі першого постачання тютюнової продукції для їх виробників, а також суб’єктів господарювання, які пов’язані відносинами контролю з цими виробниками, імпортерів (п. 189.18, п. 190.1 ПК);
  • звільнив від оподаткування ПДВ всі наступні етапи постачання тютюнової продукції (п. 197.27 ПК).

З цього приводу ДПС навіть встигла видати лист, в якому роз’яснила окремі особливості застосування положень ПК, які діють із 01.01.2022, щодо оподаткування ПДВ операцій з постачання тютюнових виробів.

За новим пунктом 189.18 ПК базою оподаткування операцій постачання на митній території України тютюнової продукції, для якої встановили максимальні роздрібні ціни, є їх максимальна роздрібна ціна без ПДВ.

Порядок визначення бази оподаткування за пунктом 189.18 ПК застосовують винятково:

  • суб’єкти господарювання — виробники тютюнової продукції;
  • суб’єкти господарювання, які пов’язані відносинами контролю з виробниками в розумінні Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 № 2210-III. Перелік цих суб’єктів затверджує Кабмін;
  • імпортери тютюнової продукції.

Решта суб’єктів господарювання, які постачають тютюнову продукцію, не застосовують правила визначення бази оподаткування, що передбачає пункт 189.18 ПК. Для них з 01.01.2022 операції постачання тютюнової продукції звільнені від оподаткування за пунктом 197.27 ПК незалежно від дати, коли вони придбали цю продукцію.

При цьому податківці зауважили, що з 01.01.2022 операції з постачання залишків тютюнової продукції, яку виготовили до 31.12.2021, крім продукції, на яку до цієї дати вже поширювалися вимоги щодо встановлення та декларування мінімальних роздрібних цін4, на всіх етапах постачання таких залишків від виробника до кінцевого споживача оподатковують у загальновстановленому порядку за ставкою 20%. Базу оподаткування ПДВ за такими операціями визначають на основі договірної вартості цієї продукції.

4 Сигарети без фільтра, з фільтром, цигарки, сигарили.

Як оподатковувати операції постачання інвестиційного золота

З 01.01.2022 звільнили від ПДВ операції постачання:

  • на митній території України та ввезення на митну територію України інвестиційного золота, включаючи інвестиційне золото у вигляді сертифікатів розподіленого чи нерозподіленого золота, або золота, яким торгують на золотих рахунках, зокрема позик золота та свопів, що передбачають право власності або право вимоги стосовно інвестиційного золота, а також операції з інвестиційним золотом, що передбачають ф’ючерсні та форвардні угоди, що призводять до передання права власності або права вимоги стосовно інвестиційного золота;
  • послуг агентів, які діють від імені та за дорученням іншої особи у випадках, коли вони беруть участь у постачанні інвестиційного золота своєму принципалові/довірителю;
  • послуг, пов’язаних із виробництвом інвестиційного золота та послуг з перетворення золота на інвестиційне золото.

Підстава — новий пункт 197.26 ПК.

Інвестиційне золото для цілей розділу V цього Кодексу — золото у вигляді:

а) зливків або пластин масою, прийнятою на ринках зливкового золота 995-ї або вищої проби, незалежно від того, чи воно представлене в цінних паперах;

б) золотих монет 900-ї або вищої проби, викарбуваних після 1800 року, які є або були законним платіжним засобом у країні походження та продаються за ціною, яка не перевищує ринкову вартість золота, що міститься в монетах, більше ніж на 80 відсотків.

Ринковою вартістю золота є вартість золота за обліковою ціною банківських металів, що оприлюднюється Національним банком України на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку України.

Підпункт 14.1.279 ПК

Крім того, операції з банківськими металами вивели з кола операцій, що не є об’єктом оподаткування ПДВ (пп. 196.1.4 ПК).

До якого часу можна розстрочити сплату ПДВ у разі ввезення обладнання

До 01.01.2025 уряд подовжив можливість розстрочити сплату ПДВ на строк, який платник зазначив у заяві, але не більше ніж на 24 календарних місяці, при ввезенні на митну територію України з поміщенням в митний режим імпорту обладнання та комплектуючих за товарними підкатегоріями згідно з УКТ ЗЕД, що визначає пункт 65 підрозділу 2 розділу ХХ ПК. Розстрочення надають без нарахування процентів, пені та штрафів у порядку, що затверджений постановою КМУ від 07.02.2018 № 85.